רדיו לב המדינה -הגדיל את טווח השידור על ידי חריגה מרישיונו”

כך עולה מדו”ח מבקר משרד התקשורת, הקובע כי טווח השידור המורחב עשוי לכאורה לחייב את התחנה בתשלום אגרות תדרים של 90 אלף שקל בשנה. הבעלים דוד בן בסט: “אני מקדם בברכה את הבדיקה כדי שיוכח שאנו עובדים כחוק”

תחנת הרדיו לב המדינה, שבבעלות איש התקשורת דוד בן בסט, הציבה משדרים המגדילים את שטח הקליטה שלה מעבר לאזור המוגדר ברישיון שלה ובאופן שעשוי היה לכאורה לחייב את התחנה בתשלום של לפחות 90 אלף שקל בשנה למדינה בגין אגרות תדרים – כך נקבע בדו”ח מבקר משרד התקשורת בעקבות בדיקה שערך לגבי התחנה.

אזור הזיכיון של רדיו לב המדינה הוא השפלה ואשדוד, אך מהדו”ח עולה כי תחנת הרדיו הציבה משדרים בראש העין באופן שאיפשר לה להגדיל את טווח הקליטה וכי “באמצעות חריגה מתנאי הרישיון בהקשר למיקום המשדרים מצליחה התחנה להשיג כיסוי רחב משמעותית בטווח של עשרות קילומטרים, עד כדי כיסוי השטח שבין חיפה לבאר שבע”.

תחנת הרדיו לב המדינה משדרת בתדר 91.0FM והכוכב הידוע שלה הוא שדרן המוסיקה המזרחית הפופולרי אליקו כהן. התחנה משדרת גם בתדר 93.3, לאחר שהתלוננה על הפרעות רבות בקליטה בתדר המקורי. בנוסף, מפעילה תחנת הרדיו שידורים ברוסית באזור אשדוד במשך כמה שעות ביום בתדר נוסף (89.1), תחת השם “הרדיו הראשון”. השידורים זוכים לפופולריות רבה בקרב קהל יוצאי חבר העמים באזור. לפי בן בסט, הצבת המשדרים בראש העין אושרה על ידי משרד התקשורת בעת שבתפקיד שר התקשורת כיהן אריאל אטיאס.

בנוסף להשגותיו בנוגע למיקום המשדרים של רדיו לב המדינה, מבקר משרד התקשורת מעלה חשש בדו”ח כי גם ההספק של משדרי התדר ברוסית גבוהים מהמותר. “התדר ברוסית ניתן לאזור אשדוד בלבד אך משדר מראש העין, לכאורה בהספק גבוה משמעותית מהרישיון ומאפשר כיסוי ברדיוס של יותר מ-50 ק”מ מאתר השידור”, נכתב בדו”ח.

בעקבות דו”ח המבקר הורה משרד התקשורת לרדיו לב המדינה להעביר את המשדרים מראש העין, ולבטל את התדר הנוסף שהוקצה לתחנה לאחר שהמבקר מצא כי הקליטה בתדר המקורי אינה מופרעת. המשרד הודיע עוד כי יבדוק את עוצמת המשדרים של התחנה, כדי לבחון אם חרגו מההספק המותר. עם זאת, בעקבות התנגדות מצד התחנה החליט המשרד לדון בעניין שוב.

בתוך כך, ל-TheMarker נודע כי משרד מבקר המדינה עורך בדיקה בנוגע להיבטים שונים הקשורים בתחום הפעילות של הרשות השנייה לרדיו וטלוויזיה, ובהם גם הפיקוח על תחנות הרדיו האזורי. בין היתר בודק המבקר את סוגיית הקצאת התדרים לתחנות. ממשרד המבקר נמסר: “הבדיקה לא הסתיימה ולכן אין בשלב זה ממצאים והמלצות בנושא זה. מעבר לכך, לא נוכל לפרט עוד בנושא זה כדי לא לשבש את העבודה”.

ממשרד התקשורת נמסר: “משרד התקשורת ביצע בדיקה, כפי שהוא מבצע מעת לעת בתחום ספקטרום התדרים. בעקבות הבדיקה הורה המשרד לגורם המפוקח לפעול בדרך מסוימת. הגורם המפוקח הגיב במכתב להוראת המשרד. המשרד בוחן את תגובת המפוקח”.

בן בסט מסר בתגובה: “אני מקדם בברכה את בדיקת משרד התקשורת כדי שיוכח שאנחנו עובדים לפי כל התקנים ועל פי החוק”.